Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chciała sprzedać książkę, a straciła 800 złotych

Data publikacji 02.02.2023

Po wystawieniu produktu do sprzedaży na portalu ogłoszeniowym dostajesz link w celu otrzymania płatności, czy też opłaty ubezpieczenia firmy kurierskiej? Po wejściu w link proszą cię o podanie danych osobowych, numerów z karty płatniczej, loginu i hasła do konta bankowego? Uważaj! Tak działają oszuści! Tym razem ich ofiarą padła nastoletnia mieszkanka powiatu monieckiego, która chcąc sprzedać książkę za 20 złotych, straciła 800 złotych.

Do monieckich policjantów zgłosiła się 41-latka, której 13-letnia córka została oszukana w sieci. Nastolatka, na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż książkę za 20 złotych. Po kilku minutach od wystawienia przedmiotu, dziewczyna dostała smsa z linkiem. Po kliknięciu w link weszła w stronę łudząco przypominającą stronę jednej z firm kurierskich. W tym samym czasie na jej telefon zadzwoniła rzekoma pracownica portalu i kazała 13-latce postępować według jej wskazówek, aby sfinalizować sprzedaż. Nastolatka musiała wpisać numer swojej karty płatniczej. Następnie kobieta kazała jej zalogować się na konto bankowe i wygenerować kod BLIK. Niczego nieświadoma dziewczyna podała rozmówczyni kod BLIK i go zatwierdziła. Po chwili otrzymała wiadomość o wypłacie środków z konta. Wówczas się zorientowała, że jej konta zniknęło 800 złotych. 

Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?

• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać pełne dane logowania do konta;

• podczas transakcji sprzedaży nigdy nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;

• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;

• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinny wzbudzić naszą czujność;

• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;

• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinien wzmóc naszą czujność.

Powrót na górę strony