Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Bezpieczeństwo na drodze: uwaga na przejazdy kolejowe

Data publikacji 03.10.2013

Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Samochód, nie ważne osobowy, czy ciężarowy, w zderzeniu z pociągiem nie ma najmniejszych szans. Mimo to kierowcy ryzykują i przejeżdżają przez przejazdy kolejowe nawet wtedy, gdy widać już nadjeżdżający skład.

Przejazdy kolejowe dzielą się na dwa rodzaje: strzeżone i niestrzeżone. Wśród pierwszych przeważają przejazdy bezobsługowe, z automatycznie działającą sygnalizacją i rogatkami (szlabanami) lub półrogatkami. Z uwagi na to, że jedne i drugie należą do miejsc, w których krzyżują się drogi wolno jadących samochodów z bardzo szybko poruszającymi się pojazdami szynowymi, dla bezpieczeństwa należy je pokonywać z zachowaniem daleko idącej ostrożności, nie tylko stosując się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej lub świetlno-dźwiękowej, ale także upewniając się, że w nie ma w zasięgu wzroku żadnego zbliżającego się pociągu.

Bardzo trudno jest ocenić odległość zbliżającego się do przejazdu pociągu, o wiele trudniej niż odległość zbliżającego się do skrzyżowania samochodu. Głównym powodem jest brak wyraźnych punktów odniesienia, takich jak budynki, drzewa i inne obiekty, które znajdują się zazwyczaj przy drodze. Tory kolejowe są najczęściej oddalone od nich o kilkadziesiąt i więcej metrów. Innym powodem błędnej oceny odległości i prędkości nadjeżdżającego pociągu jest przeświadczenie, że każdy dojeżdżający do skrzyżowania pojazd zmniejszy prędkość. Pociągi jej nie zmniejszają przed przejazdami, co najwyżej wysyłają ostrzegawczy sygnał dźwiękowy w przepisowej odległości. Kierowcy, zamknięci w dźwiękoszczelnych kabinach, a takie są niemal wszystkie we współcześnie produkowanych autach, mogą go nie usłyszeć, zwłaszcza gdy mają włączone radio lub odtwarzacz MP3 z ustawioną na maksimum siłą głosu.

W starciu z rozpędzonym pociągiem kierowca i jego pasażerowie mają bardzo małe szanse na wyjście z wypadku bez szwanku. Masa samej lokomotywy wynosi ok. 80 ton. Przyjmując, że przeciętny samochód osobowy waży 1,3 tony zderzenie z lokomotywą jest równoznaczne ze zderzeniem z 60 autami naraz. A przecież lokomotywa najczęściej nie jeździ samodzielnie, tylko ciągnie za sobą jeszcze kilka, albo  kilkanaście wagonów. Maszynista, który zauważy samochódwjeżdżający na przejazd kolejowy może co prawda podjąć próbę nagłego hamowania, ale mimo to prawdopodobieństwo uniknięcia kolizji jest nikłe. Droga hamowania pociągu jest zbyt długa. Dla składu jadącego z prędkością 100-120 km/h wynosi ona nawet kilometr.

Nagminnym zjawiskiem jest nierespektowanie przez kierujących autami i motocyklami znaków STOP stojących tuż przed wjazdem na tory kolejowe oraz działających sygnalizatorów, które nie tylko ostrzegają przed nadjeżdżającym pociągiem, ale - podobnie jak czerwone światło na skrzyżowaniach – nakazują zatrzymanie się i oczekiwanie, aż sygnalizacja zostanie wyłączona. Tu znów mamy do czynienia z przyzwyczajeniem. Czerwony sygnał, zabraniający wjazdu na skrzyżowanie, jest światłem ciągłym, natomiast sygnały zakazujące wjazdu na przejazd kolejowy są pulsujące, co niektórzy kierowcy uznają jedynie za ostrzeżenie, bez żadnego znaczenia praktycznego.

Jedynym bezpiecznym sposobem przejechania przez przejazd kolejowy jest zachowanie maksymalnej ostrożności, stosowanie się do znaków i sygnałów oraz niewjeżdżanie na tory przed nadjeżdżającym pociągiem nawet gdy znajduje się on w odległości większej, niż 0,5 km od przejazdu. Pociąg ekspresowy pokonuje tę odległość w ciągu 8 – 10 sekund. To najczęściej jest o wiele za mało, aby samochód po wjechaniu na przejazd, zdążył go bezpiecznie opuścić. 

Dobrym zwyczajem jest zatrzymywanie się przed przejazdem - każdym, a zwłaszcza na mało uczęszczanych przejazdach niestrzeżonych na terenie niezabudowanym. Jeśli zauważymy pociąg, niezależnie od tego w jakiej odległości znajduje się od przejazdu, powinniśmy się zatrzymać i zaczekać. Pamiętajmy, że aby doszło do tragedii wystarczy jedynie chwila nieuwagi lub "odpuszczenia".

Zasady bezpieczeństwa podczas pokonywania przejazdu kolejowego:

- Zawsze spodziewaj się nadjeżdżającego pociągu.

- Zwolnij i przed wjazdem rozejrzyj się w obie strony.

- Nigdy nie przejeżdżaj przez tory, gdy widzisz lub słyszysz nadjeżdżający pociąg.

- Nie wyprzedzaj innych pojazdów na przejeździe ani przed nim.

- Nie zatrzymuj się przy samych torach – pamiętaj, że pociąg jest od nich szerszy i potrzebuje więcej miejsca.

                           
To mówi prawo o ruchu drogowym

Zachowanie się kierowcy na przejeździe reguluje artykuł 28 prawa o ruchu drogowym:

- Przed wjechaniem na tory kierowca musi upewnić się, czy nie nadjeżdża pociąg lub inny pojazd szynowy. Ma to kolosalne znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy jest ograniczona widoczność.

- Zbliżając się do przejazdu, jedziemy z prędkością, która umożliwi nam zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu.

- Jeśli z jakiś powodów samochód odmówi nam posłuszeństwa na przejeździe, musimy jak najszybciej usunąć go z torów. Jeżeli nie jest to możliwe, próbujmy ostrzec maszynistę o niebezpieczeństwie.

- Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd musi upewnić się, czy w czasie potrzebnym na pokonanie go, nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

Tego zabrania się kierowcy

- Objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone.

- Wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy.

- Wyprzedzania pojazdów na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim.

- Omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania. Cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa więc na kierowcy.Nieważne, czy przejazd ma rogatki, sygnalizację świetlną, czy tylko znak. Apelujemy przed wjazdem na tory zawsze zatrzymaj się i sprawdź, czy nadjeżdża pociąg.

 

Powrót na górę strony